Biografie
„Wer nicht an Wunder glaubt, ist kein Realist.“
(Physik-Nobelpreisträger Niels Bohr)
“It's never easy to go from Artificial Ignorance (AI) to true Artificial Intelligence (AI).”
(Ingo Gächter)
Forschungs - Fokus
- Framing AI Products and Services
- Customer Data Analytics and Data Strategy
- Communication Strategy and Management
- Sustainability, UN SDGs, Data Integrity
- Search Engine Optimization (SEO) and Advertising (SEA), Digital Marketing
Praxistätigkeit
Seit 2019: Forscher & Dozent an der HSLU Luzern (Lucerne University of Applied Sciences and Arts, Business Department), IKM (Institut für Kommunikation und Marketing)
2017 - 2019 Senior Key Account & Business Development Manager, INTERNATIONAL SOS, Zürich
2011 - 2016 GOOGLE Partner & Head of Online Marketing, snowflake.ch , Zürich
2008 - 2010 Leiter Marketing-Innovation | omicronenergy.com , Österreich
2006 - 2008 | Dozent, Foreign Expert & Media Project Director, Communications University of China und University of International Business and Economics, Peking
1999 - 2006 Journalist & IT / Analytics Berater, ORF.at , Antenne, Radio TV AG, Österreich & Liechtenstein
1997 - 1998 Praktikum & Diplomarbeit, Europäische Kommission, Brüssel
Teilzeit Praxis & Ehrenamtliche Tätigkeit
2019 - TODAY, Academic Board Member, @Davos Digital Forum:
https://davosdigitalforum.ch/portfolio/dr-gaechter-ingo/
2002 – 2017, Selbständiger Berater (teilzeit) – Business Analytics & Digital Strategy, Schweiz, Europa & China
2002 - 2017, Dozent an mehreren Universitäten, FH und Akademien in Europa, Asien und der Schweiz: Google Zürich & Digicomp Academy, Universität Innsbruck, FH Vorarlberg, Hochschule für Gestaltung St. Gallen, u.a.
2014 - 2021, Vorstandsmitglied, Business Ethics - LADANYI.ch
Ausbildung
2011 Doktorat in Sozial- & Wirtschaftswissenschaften, Universität Innsbruck & Wien
2001 Master of Arts in Mass Communications, University of New Orleans, USA
Weiterbildung
2022 MIT (Massachusetts Institute of Technology):
Designing and Building AI Products and Services
https://certificates.emeritus.org/3e201416-2023-49b3-9de4-7adbede0597d#gs.vqmwzv
2020 Zertifikat für Hochschuldidaktik
2016 Meta Analysis in R, ETH Zürich
2015 Predictive Analytics Applied, Columbia University, USA
2014 Google Analytics & Google Business Tools, Zertifizierter Trainer, Google Zürich
Module Supervisor
- Digital Marketing and Artificial Intelligence (Master of Science in Business Administration, Major Online Business and Marketing)
- Customer Data Analytics (Master of Applied Information and Data Science)