Biografie
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Studium der Filmwissenschaft und Germanistik an der Universität Zürich und der FU Berlin. Doktorat an der ETH Zürich im Departement Architektur. Seit 2016 Leitung Master of Arts in Film an der Hochschule Luzern – Design&Kunst. Ehemaliger Leiter der Doktoratskolloquien der Hochschule Luzern und des Forschungsschwerpunktes Visual Narrative im Departement Design & Kunst.
Seit 1991 hat Fred Truniger an verschiedenen Filmfestivals in Auswahlkommissionen und als Kurator von Sonderprogrammen gearbeitet, so beispielsweise am Internationalen Film- Video- und Performancefestival VIPER Luzern (Mitbegründer der Sektion Neue Medien 1996 und Leitung von Symposien), an den Kurzfilmtagen Oberhausen (Auswahlkommission des internationalen Programms, Leiter des Sonderprogramms Nützliche Bilder) und am Festival des deutschprachigen Dokumentarfilms Duisburger Filmwoche (Programmauswahl und Diskussionsleitungen). 2005 hat er das freie Kollektiv reservoirfilm mitgegründet, welches von 2006-2009 Experimentalfilmprogramme in verschiedenen Schweizer Städten organisiert hat. Seit 2002 ist er Dozent an der Zürcher Hochschule der Künste. Lehraufträge an der Universität Zürich (Filmwissenschaft) und der Universität Basel (Kunstgeschichte).
Seine Forschungsprojekte umfassen unter anderem sein Dissertationsprojekt Filmische Landvermessung (2004-2008), die Schweizer Filmexperimente 1950-1988 (2008-2013), Ultrashort (2014-2017), sowie Moving in Every Direction (2021-2024), alle finanziert vom Schweizerischen Nationalfonds. Gleichzeitig hat er konservatorische Projekte zu Film und Video geleitet: Restaurierung des Videos Züri brännt (2005), Der künstlerische Film in der Schweiz (2006-2010) und derzeit laufend die Digitalisierung des Festivalarchivs von VIPER.
Die wichtigsten Publikationen sind Filmic mapping (jovis Verlag, Berlin 2013) und als Herausgeber Minor Cinema (jrp Ringier, 2020), Landscape Vision Motion (jovis Verlag, Berlin 2012), sowie ultrashort | reframed (Luzern 2015).
Fred Truniger is a film historian, curator and researcher at the University of Applied Arts and Sciences Lucerne. He holds a Masters degree in Film Theory from the University of Zurich and a PhD from the Swiss Federal Institute of Technology, ETH Zurich. Presently he is the Head of the MA Film. He was responsible for the graduate studies programme of the HSLU the head of the research group Visual Narrative.
Since 1991 he has been a member of the program committees in several film festivals. He worked for the experimental film festival VIPER in Lucerne from 1991-1997 where he founded the New Media section in 1995 and organized symposia, exhibitions and film programs. From 1997-2001 he was a member of the selection committee in the International Short Film Festival Oberhausen (international competition). He curated the special programme Nützliche Bilder / Useful Images"on the relationship of film and science in 1998 and a retrospective of Craig Baldwins films in 2000. From 2001-2006 he was committee member of the documentary film festival Duisburger Filmwoche. In 2005 he co-founded reservoir, a free collective of curators for film mediation which organized shows and discussions of experimental and art films in several Swiss cities from 2006-2009. Since 2002 he is a Lecturer at the Zurich University of the Arts and has been a guest lecturer at the University of Zurich (Film) and the University of Basel (Art History).
Fred Trunigers research projects funded by the Swiss National Science Foundation include his PhD-project Filmische Landvermessung (2004-2008), a research and restoration project on Swiss Experimental Films from 1950-1988 (2008-2013 with financial help from Memoriav), Ultrashort (2014-2017) which scrutinizes the aesthetics and the rapidly changing displays of new forms of the moving image with less than 30 seconds, and Moving in Every Direction, an artistic research project on spatial dispositivs of film. He received a grant from Memoriav to digitize the video archive of the VIPER Festival in 2014. 2005 he was co-publisher of the restored Version of the notorious Film about the 1980ies' riots of the youth in Zurich Züri brännt.
His publications include Filmic mapping (Berlin 2013) which explores the films of independent filmmakers about landscapes. It offers insight into how landscape is represented in films and how these representations have shaped our understanding of the landscape. Minor Cinema (jrp Ringier, 2020) is the first collection of essays about the history of the experimental film in Switzerland. Landscape Vision Motion (Berlin 2012), is a collection of articles on landscape architecture and the moving images. ultrashort | reframed is a collection of essays on shortness in audiovisual and other contexts.
Monografien und Herausgeberschaften:
Truniger, Fred; Bovier, François; Mey, Adeena; Schärer, Thomas (Eds.) (2020): Minor Cinema. Experimental Film in Switzerland. jrp | editions, Geneva. [The German and French original texts can be downloaded from: https://blog.zhdk.ch/sfex/publication-minor-cinema/]
Rentemeister, Elke; Truniger, Fred; Bräuer, Stefanie; Müller, Robert & Holl, Ute (Hrsg.). (2015). ultrashort | reframed. Luzern: Hochschule Luzern.
Truniger, Fred (2013): Filmic Mapping: Film and the Visual Culture of Architecture. Berlin .
Girot, Christophe; Truniger, Fred (ed.) (2012): Landscape, Vision, Motion. Berlin.
Stollmann, Jörg; Truniger, Fred (ed.) (2005): Kaserne Esplanade, Professur für Landschaftsarchitektur: Pamphlet No. 2, Zürich.
Wissenschaftliche Zeitschriftenartikel und Buchbeiträge:
Truniger, Fred: Mysteries of the Visible: Filmic Operations and Their Value for the Representation of Place – Artistic Research in the Moving Image. In: Troiani, Igea; Campbell, Hugh (Eds.): Architecture Filmmaking. Intellect Books, 2020.
Truniger, Fred; Schärer, Thomas (2020): Fragments of a History of Experimental Filmmaking in Switzerland. In: François Bovier, Adeena Mey, Thomas Schärer; Fred Truniger (eds.): Minor Cinema. Experimental Film in Switzerland. jrp | editions, Geneva. p. 18-45.
Truniger, Fred; Schärer, Thomas (2020): Underground Explosion: A Vaudeville of the Avant-Garde. In: François Bovier, Adeena Mey, Thomas Schärer; Fred Truniger (eds.): Minor Cinema. Experimental Film in Switzerland. jrp | editions, Geneva. p. 196-213.
Truniger, Fred; Flückiger, Gabriel; Peyer, Siri (2020): From a Debate over a Playground to the Meeting Point for Swiss Video Art: The International Film, Video, and Performance Festival VIPER. In: François Bovier, Adeena Mey, Thomas Schärer; Fred Truniger (eds.): Minor Cinema. Experimental Film in Switzerland. jrp | editions, Geneva. p. 362-377.
Truniger, Fred; Brückle, Wolfgang: Medium of the Future, Medium of the Now. A Roundtable Discussion on Narration and Immersion in Advanced Cinema Technology and VR. In: Sabine Junginger; Rachel Mader; Isabel Rosa Müggler; Axel Vogelsang; Andrea Weber Marin; Martin Wiedmer (Eds.): Nummer 8: Forschung an den Übergängen / Research at the Transitions. Luzern 2018. S. 68-80.
Truniger, Fred: In der Stadt der bewegten Bilder. Der öffentliche Raum als Kino der Attraktionen. In: Johannes Binotto (Ed.): Film | Architektur. Basel 2017. S. 222-235.
Truniger, Fred; Schärer, Thomas (2015): Supervisuell, Cine-Circus und Gottesdienst der Linken. Alternative Filmkulturen in Zürich 1966-1974. In: Augenblick. Konstanzer Hefte zur Medienwissenschaft. Nr. 64: Cinéphilie. Schüren Verlag, Marburg. p. 31-44.
Truniger, Fred (2015). Wie schnell ist ein Witz? Nummer 5: ultrashort | reframed, 16-19.
Truniger, Fred (2015). Selbstverortungen. Der experimentelle Film und der Raum. In Evelyn Steiner; Scheizer Architekturmuseum (Hrsg.), Filmbau / Constructing Film. Schweizer Architektur im bewegten Bild (95-101). Basel: Christoph Merian Verlag.
Truniger, Fred (2014): Beobachten, Aufzeichnen, Auswerten. Fotografische und Filmische Beobachtung im Wohnumfeld. In: Dazwischen. Von der Wohnungstür zur Trottoirkante. Zürich.
Wehrli, R., Priskin, J., Demarmels, S., Kolberg, S., Schaffner, D., Schwarz, J., Truniger, F., Stettler, J. (2013), How to communicate sustainable tourism products effectively to customers, Summary of selected results for the World Tourism Forum Lucerne 2013, Luzern.
Schärer, Thomas; Truniger, Fred (2013): Underground Explosion: le music-hall de l’avant-garde. In: Décadrages. Cinéma, à travers champs. No. 23, Lausanne. S. 132-145.
Underground Expanded. Quellen zum Expanded Cinema der 1960er-Jahre in der Deutschschweiz. In: Cinema 57: Begrenzungen. Marburg 2012. S. 128-141.
In der Arbeit künstlerisch, in der Öffentlichkeit politisch. In: Zutavern, Julia et al. (ed.): Filmront(al). Das unabhängige Film- und Videoschaffen der 1970er- und 1980er-Jahre in Basel. Basel 2010. S. 19-25.
Die Arbeitsgruppe FILMFRONT. Eindrücke aus historischer Sicht. In: Zutavern, Julia et al. (ed.): Filmront(al). Das unabhängige Film- und Videoschaffen der 1970er- und 1980er-Jahre in Basel. Basel 2010. S. 109-111.
Rhythm as approach to the landscape experience at high speeds. In: ‘scape. Landscape architecture and urbanism. 1/2010. S. 29-33.
1000 Schritte. Eine Erzählung der Landschaft. In: Girot, Christophe; Wolf, Sabine: Blicklandschaften. Landscape in Movement. Zürich 2010. S. 44-49.
Wenn Filme Landschaften erzählen. In: Weilacher, Udo et. al. (ed.): Neuland. Landschaft zwischen Wirklichkeit und Vorstellung. Basel, Boston, Berlin 2009. S. 22-35.
Bilder akkumulieren. Eine filmische Deutung der englischen Landschaft. In: Führ, Eduard Heinrich (ed.): Wolkenkuckucksheim. Zum Interpretieren von Architektur. Konkrete Interpretationen (Onlinepublikation, Mai 2009). Zugriff via: http://www.cloud-cuckoo.net/.
Wunderbar wandelbare Stadt. In: Cinema 54: Stadt. Marburg 2009. S. 125-133.
Filme machen mit brüchiger Argumentation. Ein Gespräch zwischen Fred Truniger und Volko Kamensky. In: Kultur & Gespenster, Heft Nr. 4 Mai-August 2007, Hamburg. S. 142-153.
Trolle, Kristina; Truniger, Fred: Komplexe Landschaft. In: Pichler, Barbara; Pollach, Andrea (ed.): moving landscapes. Wien 2006. S. 57-70.
Girot, Christophe; Truniger, Fred: The Walker's Perspective: Strategies For Conveying Landscape Perception Using a/v Media. In: Banissi, Ebad et al. (ed.): Proceedings of the conference on Information Visualisation. IEEE Computer Society. Los Alamitos, CA, 2006. S. 225-231.
Videoskizzen. In: Folkerts, Thilo (ed.): Designing Unique Landscapes. Zürich 2005.
Das Proletariat in den Alpen. In: Bucher, Annemarie et al. (ed.): Aux Alpes, Citoyens! Zürich 2005.
Bucher, Annemarie; Parish, Jacqueline; Truniger, Fred: Tracing the Landscape – Eine Spurensuche. In: transScape. Stadt und Land / Stadt oder Land? / Land unter? Zürich 2003. S. 78-83.
Spurensuche im Kreisverkehr. In: Cinema 47: Landschaften. Zürich 2001. S. 16-25.
Video Sehen. In: Folkerts, Thilo (ed.): Landschaft als urbanes Fragment. Zürich 2001. S.37-39.
Niederschläge, vielleicht Gewitter. In: Manz, R. und Lichtenstein, C. (ed.): Video: Denk-Raum Architektur: Für den Videostil im architektonischen Denken. Stuttgart 1994. S. 82-83.
Artikel in Publikumsmedien
Das Rauschen der Strömung – Natur im Film ist meist „nur“ Landschaft. In: Ray. Filmmagazin 3/2013. Wien.
Landschaft sehen lernen. Filme von Rüdiger Neumann. In: Archiv der Blicke. Filme von Rüdiger Neumann. Herausgegeben von Filmgalerie 451, Arsenal – Institut für Filmkunst und Höhne, Maike Mia. Hamburg 2010. S 12-27. (auch in englischer Übersetzung).
Truniger, Fred; Wolf, Sabine: Video in der Landschaftsarchitektur. Potentiale einer noch nicht etablierten Technik. In: Garten + Landschaft 3/2008. S. 18-21.
paradise_paradox. In: Paulo Pereira, Herwig Turk (ed.): Blindspot. Lissabon 2007.
Ein Kino der Poeten und Puristen. Filmexperimente aus der Schweiz 1962-1974. NZZ vom 19. Mai, 2006.
Baumann, René; Florin, Anna-Lydia; Smid, Tereza; Truniger, Fred (ed.): Züri brännt. DVD, Videoladen Zürich 1980, restaurierte Fassung. Zürich 2005.
Schärer, Thomas; Truniger, Fred: Video 1980. Text im Begleitheft der DVD Züri brännt. Zürich 2006.
The Work of Michel Gondry: Raum-zeitliche Verdichtungen des Raums. In: werk, bauen und wohnen, Heft 9, 2004.
Doberstein, Jutta; Schwarze, Herbert; Truniger, Fred: Nützliche Bilder. In: Katalog zu den 44. Kurzfilmtagen Oberhausen. Oberhausen 1998. S. 80-86.