Biography
After completing teaching diplomas at the Seminar Hofwil and the University of Bern, and following further academic positions in the Czech Republic and the USA, Barbara Bader gained a master’s degree and a doctorate in Art History and Visual Studies at the University of Oxford. On her return to Switzerland, she assumed the headship of the Art Education Institute at the ZHdK Zurich University of the Arts and, a few years later, transferred to the Bern University of Applied Sciences and Arts, where she headed the master’s and bachelor’s degree programmes in art education. 2013 saw her appointed Professor of Art Didactics and Education Sciences at the ABK Stuttgart State Academy of Art and Design, one of the largest and most interdisciplinary art schools in Germany with the right to award doctorates and post-doctoral qualifications. Shortly afterwards, Barbara Bader was elected as member of ABK Stuttgart’s University Council, and appointed President in 2017. Throughout her time at the ABK, she maintained ties to Swiss academia thanks to various mandates at Swiss Higher Education Institutions and at swissuniversites. She was appointed President of the HSLU Lucerne University of Applied Sciences and Arts in December 2022.
External activities
- Member of the Executive Board of HEM Higher Education Management
- Member of the Executive Board of IBA’27 Stuttgart
Book/catalog
Bader, B. (2007): Modernism and the Order of Things: A Museography of Books by Artists. Saarbrücken: Südwestdeutscher Verlag für Hochschulschriften.
Bader, B., Janser A. & Kwint M. (Eds.). (2005): einfach komplex: Bildbäume und Baumbilder in der Wissenschaft. Zürich: Edition Museum für Gestaltung Zürich.
Artikel peer reviewed
Bader, B.; Brière, F.; Colberg, C.; de Pietro, J.-F.; Leuders, T.; Rosebrock, C.; Thonhauser, I. (2022): Errungenschaften und Herausforderungen bei der Entwicklung der Fachdidaktiken in der Schweiz – Perspektiven des programmbegleitenden Expert:innengremiums P9 swissuniversities. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung BzL, (Ausgabe 2022/2).
Book chapter/encyclopedia articles
Bader, B. / Hermann, A. (2020): Kunstpädagogik: zwischen Subjektbezogenheit und Wissenschaftlichkeit. In: Martin Harant, Philipp Thomas, Uwe Küchler (Hg.): Theorien: Horizonte für die Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Tübingen University Press, Tübingen. S. 263-278.
Bader, B. / Hermann, A. (2020): Kunst in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Bildnerisch-künstlerische Komponenten in Fach und Fachdidaktik. In: Colin Cramer Johannes König Martin Rothland Sigrid Blömeke (Hg.): Handbuch Lehrerinnen- und Lehrerbildung. Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn. S. 450-455.
Bader, B. / Hermann, A. (2019): Das Forschungs-Labor-Kunstakademie-Gymnasien FLAG. In: Kunz, Ruth; Peters, Maria (Hg.): Der professionalisierte Blick. Forschendes Studieren in der Kunstpädagogik. Kopaed VerlagsgmbH, München. S. 288–303.
Bader, B. / Hermann, A (2018). : Profile der Berufswahlmotivation Gymnasiallehramtsstudierender der Bildenden Kunst. Zwischenbefunde einer empirischen Längsschnittstudie über kunstpädagogische Entwicklungsprofile unter Einfluss des Schulpraxissemesters. In: Biederbeck, Ina /Rothland, Martin (Hg.): Praxisphasen in der Lehrerbildung im Fokus der Bildungsforschung. BzLB–Beiträge zur Lehrerbildung und Bildungsforschung. Waxmann Verlag, Münster. S. 105–120.
Bader, B (2017).: Implizites Wissen. In: Kunibert Bering, Rolf Niehoff, Karina Pauls (Hg.): Lexikon der Kunstpädagogik. Athena Verlag: München. S. 225-226.
Bader, B. (2017): Chancengerechtigkeit (im Kunstunterricht). In: Blohm, M./Brenne, A./Hornäk, S. (Hg.). Inklusionsaspekte in den künstlerischen Fächern. eBook Edition Kunst und Pädagogik.
Bader, B. (2010). Seventeen (and Counting); Das Prinzip der Reihung in den Büchern von Ed Ruscha. In: Blättler, C. (Ed.). Kunst der Serie. (109-114). Berlin: Fink.
Bader, B. (2005). Books as Collections; Dieter Roth as Point in Case. Journal of the Oxford University History Society, JOUHS no.3. http://sites.google.com/site/jouhsinfo/issue3%28michaelmas2005%29
Bader, B. (2004). The Institutional Reception of Artists’ Books; Theory of Collecting versus Enacted Practice. Thesis. Cahier d'histoire des collections. 4/Juin 2004.